Hvad er Potemkin Design? | Ikoner | Logoer & bomærker | Layout | Diverse | Downloads | Links | Kontakt |
Dette
er programmet til Thyfestivalen i 1980. Thyfestivalen foregik i
Thisted. Den rykkede senere ud på skydebanen. Det var en
lejlighed for mange amatørbands, først og fremmest
lokale, til at vise, hvad de kunne. Men der var normalt også
nogle professionelle bands med. Festivalen blev senere udvidet til 2
dage. Jeg lavede i mange år layout på programmet, men dette var det eneste, hvor jeg også lavede forsiden. Det var også mit første program, hvilket kan ses. Det er temmelig flippet i designet. Blækket, jeg tegnede med, havde jeg selv lavet. De øvrige år brugte vi plakaten som forside, men da vi var for nærige til at bruge repro, tegnede jeg plakaten ned i størrelse manuelt. Jeg kan også huske at have omsat et foto af et kamera i en annonce til stregtegning for at kunne trykke det. |
|
Da
jeg gik på Thisted Gymnasium i 3.G, viste vi en film om kuppet i
Chile i 1973 for hele gymnasiet. I den anledning lavede jeg en lille
folder som reklame for filmen. Det var også mig, der passede
fremviseren. |
|
Rytmus
i Thisted var en forening for rytmisk musik. I 1981 lavede jeg
forsiden til deres program, den er helt håndtegnet i meget
klassisk stil. Denne gang brugte jeg rigtig tegnetusch. Rytmus genopstod for et par år siden. |
|
BID
- Bogcaféer I Danmark holdt pladeudsalg i 1981. Thy
Bogcafé - thi sådan en havde vi også - stod dette
år for at lave kataloget. Jeg kan ikke huske, hvad SAM stod for.
Denne gang fik vi reproklare billeder af nogle pladeomslag at arbejde
med. Kataloget blev trykt på forskellige farver papir. |
|
PROSA-klubberne
på Kommunedata, nu KMD, havde et medlemsblad, der hed Logon. Det
fik på denne tid en opfriskning med et nyt bladhovede, som jeg
lavede med Letraset-bogstaver ('L' og 'o' skulle have stået tættere). Jeg tegnede også nogle af
forsiderne, bl.a. denne. PROSA på Kommunedata blev nedlagt, da man mistede overenskomsten efter en meget lang konflikt i 1993-94. Konflikten drejede sig om Kommunedatas ret til at pålægge medarbejderne lang arbejdstid uden ekstra overtidsbetaling - fed fidus i en tid med mange arbejdsløse og mens folk diskuterede De Rigtige Skraldemænds "Skraldemandsmodel" til fordeling af arbejdet. På Kommunedata skulle man være to mand om tre mands arbejde. Siden er der kommet andre toner fra den kant. |
|
I
Vejlby-Risskov DKP, som jeg i en periode var formand for,
forsøgte vi os med en studiekreds, der dog ikke var særlig
godt besøgt. Det var dårlige tider. Og så havde vi
enda fotokopieret reklamen i stedet for som sædvanlig at trykke
den på Thy Bogcafés kasserede sværteduplikator. |
|
PROSA-klubben
på SC indkaldte til generalforsamling jeg husker ikke hvilket
år. Jeg lavede så lidt fis med ordet "generalforsamling".
Personerne er blevet lidt lange og tynde i det. I det hele taget lavede jeg en del tegninger til PROSA/KMD. KMD's direktør stjæler en pølsemad (KMD ville afskaffe vores betalte frokostpause), KMD's direktør klipper et coax-kabel (PROSA på SC måtte ikke bruge firmaets e-post), KMD's direktør som mafiaboss (har glemt, hvad han dengang havde gjort). |
|
Til et bryllup i 1993 lavede jeg
et menukort. Af forskellige årsager kan jeg ikke vise det
originale menukort, men her er det genskabt med andre navne (hugget fra
et berømt maleri). Originalen var tosproget, så der blev
brugt en lidt mindre skriftgrad. Og stregen mellem overskriften og
"Menu" var spids i enderne. Det er ikke så nemt at lave med min
DTP, På originalen lavede jeg den effekt med en slibesten, da jeg
satte hele menukortet med bly. Så var det prøvet! Menuen er den samme. |
|
For
B-DATA lavede jeg en masse forslag til typografiske forbedringer, som
ikke blev til noget. Desværre synes jeg. Nogle af ideerne fra
denne faxforside blev dog brugt i en lidt anden form. Det har i
øvrigt altid irriteret mig, at der skal stå "Fax" eller
"Telefax" på en faxforside. Normalt er man ikke i tvivl. Der er
jo heller ikke mange, der skriver "Brev" på en konvolut. Selve B-DATA-logoet har jeg ikke tegnet. Det er meget ældre. Jeg fik dog lov til at brede mig layoutmæssigt på B-DATAs web-site. |
|
En
sangbog for PROSA-Vest fik jeg også lov at layoute, selv om jeg
fralægger mig ansvaret for, at der blev brugt understregning i
indholdsfortegnelsen. Selve indmaden har jeg også lavet layout til; vil man se det, må man gå ned i PROSA i Århus eller man må læse min bog om typografi på www.potemkin.dk/typografi.htm. Det er på side 83. |
|
På et typografikursus
lavede jeg denne som et redesign af en eksisterende rapport, der
trængte meget til det. Den har aldrig været brugt. |
|
Dette er en lille variation over det brevlayout, som jeg selv benytter mig af. Jeg mener nemlig, at et brev skal se lidt personligt ud - det skal ikke se ud som om det er masseproduceret på en Eickhoff-presse. Jeg har derfor brugt en skrivemaskineskrift, Courier New, til selve teksten, mens brevhovedet er sat med Univers 45. Det må nemlig gerne se lidt trykt ud. De færreste er sikkert enige i den disposition, men jeg holder nu på, at mit synspunkt er det mest holdbare. Direkte adresserede reklamebreve fra diverse fup-firmaer er i øvrigt som regel også sat med Courier New, så andre kan altså også se det. Layoutet kan hentes som OpenOffice-skabelon på/LibreOffice-skabelon eller under Downloads her på sitet. |
|
Dette er et andet forslag til et brevlayout, denne gang i en mere moderne udgave, som måske vil tiltrække flere end mit personlige layout. Der er her brugt Univers 45 til brevhovedet og Univers 55 til brødteksten. Layoutet kan hentes som OpenOffice-skabelon/LibreOffice-skabelon eller under Downloads her på sitet. |
|
I 2012 lavede jeg layoutet på DKP's programdokumenter. Det blev lavet i sort/hvid for at spare lidt på pengene. Det er i A5-format. Ikke noget usædvanligt grafisk arbejde. Meget klassisk. Skriften er en Garamond. |
(c) Ditlev Viðstein Petersen |