Hvad er Potemkin Design? Ikoner Logoer & bomærker Layout Diverse Downloads Links Kontakt

Thy Festival program fra 1980
Dette er programmet til Thyfestivalen i 1980. Thyfestivalen foregik i Thisted. Den rykkede senere ud på skydebanen. Det var en lejlighed for mange amatørbands, først og fremmest lokale, til at vise, hvad de kunne. Men der var normalt også nogle professionelle bands med. Festivalen blev senere udvidet til 2 dage.
   Jeg lavede i mange år layout på programmet, men dette var det eneste, hvor jeg også lavede forsiden. Det var også mit første program, hvilket kan ses. Det er temmelig flippet i designet. Blækket, jeg tegnede med, havde jeg selv lavet.
   De øvrige år brugte vi plakaten som forside, men da vi var for nærige til at bruge repro, tegnede jeg plakaten ned i størrelse manuelt. Jeg kan også huske at have omsat et foto af et kamera i en annonce til stregtegning for at kunne trykke det.

Reklame for film om Chile 1973
Da jeg gik på Thisted Gymnasium i 3.G, viste vi en film om kuppet i Chile i 1973 for hele gymnasiet. I den anledning lavede jeg en lille folder som reklame for filmen. Det var også mig, der passede fremviseren.
Rytmus program 1981
Rytmus i Thisted var en forening for rytmisk musik. I 1981 lavede jeg forsiden til deres program, den er helt håndtegnet i meget klassisk stil. Denne gang brugte jeg rigtig tegnetusch. Rytmus genopstod for et par år siden.
Reklame for pladeudsalg
BID - Bogcaféer I Danmark holdt pladeudsalg i 1981. Thy Bogcafé - thi sådan en havde vi også - stod dette år for at lave kataloget. Jeg kan ikke huske, hvad SAM stod for. Denne gang fik vi reproklare billeder af nogle pladeomslag at arbejde med. Kataloget blev trykt på forskellige farver papir.
Logon
PROSA-klubberne på Kommunedata, nu KMD, havde et medlemsblad, der hed Logon. Det fik på denne tid en opfriskning med et nyt bladhovede, som jeg lavede med Letraset-bogstaver ('L' og 'o' skulle have stået tættere). Jeg tegnede også nogle af forsiderne, bl.a. denne.
   PROSA på Kommunedata blev nedlagt, da man mistede overenskomsten efter en meget lang konflikt i 1993-94. Konflikten drejede sig om Kommunedatas ret til at pålægge medarbejderne lang arbejdstid uden ekstra overtidsbetaling - fed fidus i en tid med mange arbejdsløse og mens folk diskuterede De Rigtige Skraldemænds "Skraldemandsmodel" til fordeling af arbejdet. På Kommunedata skulle man være to mand om tre mands arbejde.
   Siden er der kommet andre toner fra den kant.
Studiekreds i DKP
I Vejlby-Risskov DKP, som jeg i en periode var formand for, forsøgte vi os med en studiekreds, der dog ikke var særlig godt besøgt. Det var dårlige tider. Og så havde vi enda fotokopieret reklamen i stedet for som sædvanlig at trykke den på Thy Bogcafés kasserede sværteduplikator.
Generalforsamling
PROSA-klubben på SC indkaldte til generalforsamling jeg husker ikke hvilket år. Jeg lavede så lidt fis med ordet "generalforsamling". Personerne er blevet lidt lange og tynde i det.
   I det hele taget lavede jeg en del tegninger til PROSA/KMD. KMD's direktør stjæler en pølsemad (KMD ville afskaffe vores betalte frokostpause), KMD's direktør klipper et coax-kabel (PROSA på SC måtte ikke bruge firmaets e-post), KMD's direktør som mafiaboss (har glemt, hvad han dengang havde gjort).
Menukort til bryllup
Til et bryllup i 1993 lavede jeg et menukort. Af forskellige årsager kan jeg ikke vise det originale menukort, men her er det genskabt med andre navne (hugget fra et berømt maleri). Originalen var tosproget, så der blev brugt en lidt mindre skriftgrad. Og stregen mellem overskriften og "Menu" var spids i enderne. Det er ikke så nemt at lave med min DTP, På originalen lavede jeg den effekt med en slibesten, da jeg satte hele menukortet med bly. Så var det prøvet!
   Menuen er den samme.
Faxforside
For B-DATA lavede jeg en masse forslag til typografiske forbedringer, som ikke blev til noget. Desværre synes jeg. Nogle af ideerne fra denne faxforside blev dog brugt i en lidt anden form. Det har i øvrigt altid irriteret mig, at der skal stå "Fax" eller "Telefax" på en faxforside. Normalt er man ikke i tvivl. Der er jo heller ikke mange, der skriver "Brev" på en konvolut.
   Selve B-DATA-logoet har jeg ikke tegnet. Det er meget ældre.
   Jeg fik dog lov til at brede mig layoutmæssigt på B-DATAs web-site.
Prosa sangbog
En sangbog for PROSA-Vest fik jeg også lov at layoute, selv om jeg fralægger mig ansvaret for, at der blev brugt understregning i indholdsfortegnelsen.
   Selve indmaden har jeg også lavet layout til; vil man se det, må man gå ned i PROSA i Århus eller man må læse min bog om typografi på www.potemkin.dk/typografi.htm. Det er på side 83.
Rapportforside
På et typografikursus lavede jeg denne som et redesign af en eksisterende rapport, der trængte meget til det. Den har aldrig været brugt.
Personligt brevlayout
Dette er en lille variation over det brevlayout, som jeg selv benytter mig af. Jeg mener nemlig, at et brev skal se lidt personligt ud - det skal ikke se ud som om det er masseproduceret på en Eickhoff-presse. Jeg har derfor brugt en skrivemaskineskrift, Courier New, til selve teksten, mens brevhovedet er sat med Univers 45. Det må nemlig gerne se lidt trykt ud. De færreste er sikkert enige i den disposition, men jeg holder nu på, at mit synspunkt er det mest holdbare. Direkte adresserede reklamebreve fra diverse fup-firmaer er i øvrigt som regel også sat med Courier New, så andre kan altså også se det. Layoutet kan hentes som OpenOffice-skabelon på/LibreOffice-skabelon eller under Downloads her på sitet.
Moderne brevlayout
Dette er et andet forslag til et brevlayout, denne gang i en mere moderne udgave, som måske vil tiltrække flere end mit personlige layout. Der er her brugt Univers 45 til brevhovedet og Univers 55 til brødteksten. Layoutet kan hentes som OpenOffice-skabelon/LibreOffice-skabelon eller under Downloads her på sitet.
DKP's partiprogram
I 2012 lavede jeg layoutet på DKP's programdokumenter. Det blev lavet i sort/hvid for at spare lidt på pengene. Det er i A5-format. Ikke noget usædvanligt grafisk arbejde. Meget klassisk. Skriften er en Garamond.



Potemkin Design logo
(c) Ditlev Viðstein Petersen